L’avaluació continuada i el català

Article publicat a la revista ÀGORA UPF del Consell d’Estudiants de la UPF

Amb d’implementació de l’EEES, guanya importància l’avaluació continuada. Evidentment aquest fet suposa un canvi en el sistema d’aprenentatge i un dels aspectes que canvia és la forma d’impartir classes.

La classe magistral perd importància i els seminaris en surten reforçats. En aquest sentit des de la Plataforma Universitària pel Català ens preocupa que el major pes dels seminaris i classes en grups reduïts sigui perjudicial per a l’ús de la llengua catalana a les aules. La incorporació de noves figures de professorat com els teach assistent -majoritàriament estudiants estrangers de postgrau- per fer seminaris i classes de pràctiques posa en perill la disponibilitat lingüística (el dret dels estudiants a triar en quina llengua es vol expressar) de que gaudim els estudiants, segons el Pla d’Acció pel Multilingüisme. En aquest sentit des de la PUC considerem imprescindible la posada en marxa dels cursos de català obligatoris per a tots els teach assitent i els professors visitants de fora dels Països Catalans, promesos de cara al curs vinent pel Rector J.J. Moreso durant el període electoral.

Precisament, per la interactivitat i el feedback que s’estableix en aquestes classes entre l’estudiant i el professor és imprescindible que el professorat tingui un coneixement passiu de llengua catalana per tal de poder entendre les preguntes i intervencions orals dels estudiants a classe a més de poder corregir amb certes garanties les pràctiques i treballs que els estudiants lliurem.

En aquest sentit, des de la PUC vam implantar fa dos anys el Servei d’Intermediació per la Llengua (SIL), que pretén ser el nexe d’unió entre estudiant i professor en els possibles conflictes lingüístics que es puguin originar a les aules. Donada la circumstància que sovint els estudiants no s’atreveixen a reclamar els seus drets directament al professor atès que aquest és l’encarregat de puntuar-los, des del SIL exercim d’intermediadors i els estudiants poden denunciar anònimament si se’ls hi vulneren els drets i nosaltres contactem amb els professors. L’espai creat pel SIL també té una vocació constructiva i es permet al mateix estudiant proposar solucions per millorar la relació alumne-professor. En els seus dos anys de vida varis casos s’han resolt positivament.

Considerem doncs, que la UPF ha d’aprofitar l’implementació dels nous graus per a garantir els drets lingüístics dels catalanoparlants. En aquesta mateixa direcció des de la PUC hem estat treballant en els darrers mesos perquè el Govern impulsi un decret que reguli el coneixement de català per part dels professors. Podeu trobar més informació i adherir-vos al manifest a la web de la campanya www.estudiantspelcatalà.cat

Aquest moviment, que compta amb el suport d’altres sindicats d’estudiants i que cada cop aglutina més adhesions al seu portal, es va presentar oficialment el passat dissabte 25 d’abril en una jornada a Girona titulada “Present i futur del català a les universitats”. El punt culminant de l’acte va ser la declaración de la comissionada d’universitats Blanca Palmada que es va comprometre a impulsar el decret i a dedicar una partida pressupostària de 20 milions d’euros per la promoció del català a la universitat, que es rebrien segons compliment d’objectius per part de cada universitat.

Anuncis

0 Responses to “L’avaluació continuada i el català”



  1. Feu un comentari

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s





%d bloggers like this: